020 - 6 800 878

VCK keurmerken

• Banner blog

Reisverslag: met de Rocky Mountaineer trein door Canada

Al vele jaren biedt VCK Cruises een reis aan naar Canada en Alaska met als hoogtepunt een rit met de Canadese luxetrein Rocky Mountaineer. Zo ook dit jaar. Ik vloog eind mei met een groep VCK klanten naar Calgary voor de start van een geweldig avontuur.

Fairmont Palliser Hotel Calgary

Met een vlucht die rond het middaguur vertrekt en rond het middaguur in Calgary aankomt heb je nauwelijks last van een jetlag. Ons eerste hotel maakt meteen indruk: het Fairmont Palliser Calgary is heel statig en wordt door een van onze klanten direct herkend uit een aflevering van "All You Need is Love". Als ik de groep vraag wie er zin heeft om 's middags de Calgary Tower te bezoeken is tot mijn verbazing iedereen van de partij. De 190 meter hoge uitzichttoren is gebouwd ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van Calgary en ligt op korte afstand van ons hotel. We hebben geluk: het is prachtig weer en het uitzicht over de stad en de Rocky Mountains in de verte is fantastisch. De glazen vloer op 190 meter hoogte wordt alleen niet door iedereen op prijs gesteld.

Uitzicht op Calgary vanaf de Calgary Tower
De Calgary Tower - 190 meter hoog

Met een mooie touringcar van The Brewster Company gaan we de volgende morgen op pad. Chauffeur Jesse (hij lijkt op Clint Eastwood en is naar eigen zeggen een echte "Redneck") begeleidt ons de eerste dagen. Eerste activiteit van de dag is een helicoptervlucht over de Rockies. We worden in groepjes verdeeld en per groep gewogen voor de 12 minuten durende vlucht. Er wordt wat zorgelijk gekeken want er is slecht weer op komst, maar onze hele groep krijgt de gelegenheid om de vlucht te maken. Als we onze weg vervolgen begint het te sneeuwen. En niet zo'n klein beetje. Het schopt ons programma wat in de war en het ritje met de kabelbaan in Banff krijgt opeens ook een heel bijzonder karakter. Dat de sneeuw in het stadje zelf als regen valt is minder geslaagd.

Helicoptervlucht over de Rocky Mountains
Onderweg naar Banff

Klik hier voor ons Rocky Mountaineer reisaanbod

De volgende dag schijnt de zon volop als we over de Icefields Parkway naar Lake Louise rijden. Chauffeur Jesse klaagt over de drukte op de weg, maar voor ondergetekende (wonend in Amsterdam) lijkt het nog het meest op een autoloze zondag. Behalve als er "wildlife" gespot is, want dan is er sprake van milde filevorming door auto's en bussen die in lange rijen in de berm parkeren. Ook onze bus wordt aan de kant gezet want er zijn beren gesignaleerd! We zien er heel wat; van grizzly tot zwarte beer, met of zonder jongen. Uitstappen is levensgevaarlijk, maar vanuit de hoge bus hebben we het beste uitzicht.

Onderweg over de Icefields Parkway
Een zwarte beer aan de kant van de weg

In Lake Louise slapen we in het Fairmont Chateau Lake Louise, een beroemd hotel aan de oever van het meest gefotografeerde meer van Canada met uitzicht op een indrukwekkende gletsjer. Het hotel werd eind 19e eeuw voltooid met de bedoeling om meer toeristen te trekken. Nu, meer dan 100 jaar later, kan ik concluderen dat dat gelukt is. Het hotel is nogal gegroeid in de afgelopen tijd; je hebt bijna een kaart nodig om niet te verdwalen. Het meer is bevroren en er ligt nog sneeuw; in combinatie met de blauwe lucht is het sprookjesachtig mooi. Een wandelpad leidt van het hotel naar de andere kant van Lake Louise. Door sneeuwval kan ik niet helemaal rondlopen maar iedereen die ik tegen kom heeft een brede lach. Het is hier zo mooi.

Fairmont Chateau Lake Louise

Vanuit Lake Louise rijden we noordelijk; het uitzicht verveelt niet en de zon reist met ons mee. We stoppen bij prachtige bergmeren, zien "bighorn sheep" grazen en logeren in Jasper. Het hotel hier is van een wat lagere standaard dan de eerdere hotels, maar wat het mist in luxe maakt het goed met karakter. We hebben hier een volle dag ter vrije beschikking en ik besluit een wandeling te maken door de schitterende natuur. Volgens ervaren Canada-reizigers hoef ik me niet al te druk te maken over het al dan niet tegenkomen van wilde beesten, maar tijdens de wandeling bekruipt me wel een onbehaaglijk gevoel. Volgende keer toch maar berenspray meenemen.

Een van de prachtige bergmeren in de Rocky Mountains
Mirror Lake

De tijd is gekomen om op de trein te stappen. De Rocky Mountaineer onderhoudt een dienst tussen Jasper en Vancouver en rijdt alleen overdag. We slapen halverwege in Kamloops; onze bagage wordt 's morgens opgehaald bij het hotel in Jasper en per bus naar ons volgende hotel gebracht. Relaxed stappen wij over een rode loper de trein in, verwelkomd door de vriendelijke medewerkers van Rocky Mountaineer.

Aan boord van de Rocky Mountaineer trein

Klik hier voor ons Rocky Mountaineer reisaanbod

De Rocky Mountaineer trein heeft twee soorten wagons: Silver Leaf en Gold Leaf. In beide klassen zit je heel comfortabel en heb je een mooi uitzicht door grote ramen. Eten en drinken tijdens de reis is inbegrepen, beginnend met een uitgebreid ontbijt. Ook alcoholische dranken worden zonder verdere kosten geserveerd. Het grote verschil tussen Silver Leaf en Gold Lead is de ruimte. In de Silver Leaf coupé verlaten gasten hun zitplaats nauwelijks want maaltijden en drankjes worden vanaf trolleys geserveerd. In Gold Leaf is er een apart restaurant en meer ruimte om rond te lopen. De stoelen zijn ook ruimer, er is zitgelegenheid op de bovenverdieping (met een nog mooier uitzicht) en er is een klein buitenbalkon. Belangrijk om te weten is dat in de hele trein niet gerookt mag worden. Maar ongeacht de geboekte klasse is de rit met de Rocky Mountaineer een prachtige belevenis.

Silver Leaf coupé in de Rocky Mountaineer trein

Op dag één rijden we voornamelijk door bossen, langs watervallen en een verdwaalde beer. De tweede dag volgen we de Thompson River door een ruiger rotsachtig landschap. Mensen van Rocky Mountaineer geven per coupé informatie over de zaken die we onderweg zien. Extra leuk zijn de bochten in het traject waarin je pas beseft hoe lang de trein is. Voordat we het weten nadert onze trein Vancouver, de eindhalte. We worden welkom geheten door medewerkers die langs het spoor staan te zwaaien. Bussen staan klaar om ons naar het hotel in het centrum van Vancouver te brengen. Daar brengen we nog wat tijd door voordat de klanten aan boord stappen van hun cruiseschip voor een geweldige reis naar Alaska. Ik maak in Vancouver nog een boottocht om orca's te zien (meer daarover in een andere blogpost) voordat het tijd is om afscheid te nemen van "mijn" klanten. Als zij wegvaren uit Vancouver zit ik weer in het vliegtuig naar huis. Ik had het voor geen goud willen missen.

De Rocky Mountaineer komt aan in Vancouver
Indrukwekkend Vancouver

VCK Cruises biedt elk jaar Cruise & Ontdek reizen aan met de Rocky Mountaineer, waarbij we het prachtige programma in de Canadese Rocky Mountains combineren met een onvergetelijke cruise naar Alaska. Bel ons op 020-6800878 voor persoonlijk advies of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Klik hier voor een overzicht van al onze Cruise & Ontdek reizen

Foto's © VCK Cruises

KIES ZELF UW CRUISEVAKANTIE

Waar wilt u heen?

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte van onze mooiste aanbiedingen en schrijf u nu in op onze nieuwsbrief:

Ik ben op de hoogte van de voorwaarden van verwerking van mijn persoonsgegevens en geef VCK Cruises toestemming om mijn gegevens te verwerken (meer info).
Ik ontvang graag ook andere aanbiedingen per post

Bestel onze nieuwe aanbiedingenfolder

Onze nieuwe aanbiedingenfolder staat weer vol met unieke, schitterende cruise aanbiedingen, samengesteld door de cruise experts van VCK Cruises. Vraag de folder nu gratis aan!