020 - 6 800 878

VCK keurmerken

• Banner blog

Reisverslag: expeditiecruise met Silversea Expeditions

Na zo'n 100 "traditionele" cruises was het in februari tijd voor mijn allereerst expeditiecruise. Met de Silver Discoverer van Silversea Expeditions voeren we van Sri Lanka naar Thailand. Het zou een onvergetelijke reis worden!

Silver Discoverer expeditie cruiseschip voor anker

De verwachtingen zijn hoog gespannen: met het luxe cruiseschip Silver Discoverer gaan we van Colombo in Sri Lanka naar Phuket in Thailand varen, dwars door de Golf van Bengalen. Nieuw territorium voor mij en voor de meeste andere gasten aan boord.

Silver Discoverer cruise schip - View Suite

View Suite op de Silver Discoverer van Silversea Expeditions

Het is even zoeken naar de ligplaats van ons schip in de drukke containerhaven van Colombo, maar eenmaal aan boord worden we begroet door een enthousiaste crew en een eerste glas champagne. Mijn hut is opvallend ruim voor een expeditieschip en van alle gemakken voorzien. De badkamer is wel wat kleiner maar zoals we van Silversea Cruises kunnen verwachten staat die van onder tot boven vol met Bvlgari producten.

Silver Discoverer cruise schip - Theeplantage Sri Lanka

Theeplantage in Galle, Sri Lanka

Silver Discoverer cruise schip - Lunch op strand in Galle, Sri Lanka

Lunch op het strand in Galle, Sri Lanka

Silver Discoverer cruise schip - De vuurtoren van Galle, Sri Lanka

Galle, Sri Lanka

In elke aanloophaven op deze expeditiecruise is een excursie inbegrepen. Dat de kwaliteit van deze excursies ongekend hoog is merken we in de eerste haven: Galle, de voormalige Nederlandse nederzetting in het zuiden van Sri Lanka. Met bussen worden mijn 90 medepassagiers en ikzelf meegenomen naar een theeplantage waar we een zeer grondige rondleiding krijgen - bijzonder interessant. Het loopt tegen twaalven als we met de bussen naar onze lunchlocatie gebracht worden. Een live band verwelkomt ons op een oogverblindend zandstrand, waar Silversea Expeditions een openlucht BBQ heeft georganiseerd. We eten verse kreeft en drinken witte wijn en praten volop met onze medepassagiers die net zo onder de indruk zijn als wij. In de oude vestingstad Galle lijkt de tijd stilgestaan te hebben. Veel herinnert aan de eeuw dat de VOC hier regeerde met veel gebouwen in de typisch Hollandse bouwstijl. We dwalen door het stadje en melden ons op de afgesproken tijd voor een Sri Lankaanse Afternoon Tea in het Rampart Hotel, waarna we meegenomen worden in tuktuks voor een hilarische rondrit die eindigt bij de gereedstaande touringcars. Het oog voor detail en het plezier waarmee het Silversea expeditieteam deze dag inhoud hebben gegeven is een groot compliment waard. 's Avonds varen we de sprookjesachtige haven van Galle uit, zitten wij met een gin-tonic aan dek bij het licht van de ondergaande zon en voelen we ons de koning te rijk.

Silver Discoverer cruise schip - Olifant in Yala National Park, Sri Lanka

Yala National Park, Sri Lanka

Silver Discoverer cruise schip - Brunch in Yala National Park, Sri Lanka

Silver Discoverer cruise schip - Vervoer naar land per zodiac

In de meeste havens worden zodiacs gebruikt voor het vervoer tussen wal en schip

Heel vroeg de volgende morgen gaat de Silver Discoverer voor anker bij Kirinda, een slaperig vissershaventje dat de toegangspoort is voor het Yala National Park. Als de zon opkomt staan wij klaar om per zodiac aan land te gaan. De eerste vaart met zo'n sterke rubber motorboot is misschien even wennen, maar het in- en uitstappen wordt heel goed begeleid door de bemanning van de Silver Discoverer. Met de wind in de haren bereiken we Kirinda waar we, gadegeslagen door een groep lokale vissers, instappen in een groot aantal open jeeps. Via hobbelige landweggetjes bereiken we het Yala National Park. Tijdens de lezing aan boord waren we al gewaarschuwd: verwacht geen Afrikaans wildpark. Toegegeven, Yala National Park is minder toegankelijk en minder op toeristen ingesteld maar de euforie bij het zien van olifanten in het wild is net zo groot als in Afrika. Ook hier heeft Silversea Expeditions weer een verrassing in petto. Op een open plek in het bos worden we uitgenodigd voor een champagne brunch die zijn weerga niet kent. Met busjes worden we terug naar Kirinda gebracht, waar een plotseling opstekende wind voor wat problemen zorgt. Onze "zodiac captain" doet zijn best om de golven te ontwijken, maar hij kan niet voorkomen dat het water aan alle kanten opspat. Deels doorweekt komen we terug aan boord, waar we juichend welkom worden geheten door onze -al even doorweekte- medepassagiers én door de bemanning die klaar staat met een drankje en handdoeken. De sfeer van kameraderie zit er hier aan boord van de Silver Discoverer al snel in; we zijn met z'n allen op luxe avontuur en iedereen geniet met volle teugen van deze ontdekkingsreis.

Silver Discoverer cruise schip - Sigiriya rots met trap

Sigiriya, Sri Lanka

Silver Discoverer cruise schip - Sigiriya rots uitzicht

Vanuit de havenstad Trincomalee worden twee excursies aangeboden; aan ons de keuze. We voelen ons fit en kiezen daarom voor een dagexcursie naar Sigiriya. In de 5e eeuw besloot Koning Kassapa I hier een paleis te bouwen op een 200 meter hoge rots. Het was een waar lustoord. Pas in 1831 werden de ruïnes van het paleis op de inmiddels overwoekerde rots gevonden. Ook werden diverse fresco's ontdekt op de rotswand; het vermoeden is dat de hele rots ooit vol stond met kleurige schilderingen. Sigiriya is een van de meest populaire bezienswaardigheden in Sri Lanka en het is een hele uitdaging om de rots te beklimmen, zeker -zoals in ons geval- op het heetst van de dag. Maar het gevoel van overwinning is heerlijk als we de 1200 treden tot de top achter ons laten en (letterlijk en figuurlijk) ademloos kunnen genieten van de schitterende natuur rondom. Ook vandaag heeft Silversea Expeditions weer een uitstekende lunch verzorgd in een naburig hotel. We smullen van lokale, overheerlijke curries en drinken Sri Lankaans bier. Onze medepassagiers en de expeditiestaf zijn inmiddels vrienden geworden.

Silver Discoverer cruise schip - Diner in het restaurant

Voortreffelijke diners aan boord

Silver Discoverer cruise schip - Achterdek met zwembad

Achterdek en zwembad van de Silver Discoverer

Na twee dagen op zee bereikt de Silver Discoverer Port Blair, de hoofdstad van de Andaman Eilanden. Deze Indiase eilandengroep ligt heel strategisch tussen Myanmar, Thailand en Indonesië en is lange tijd ontoegankelijk geweest voor buitenlandse bezoekers. Inmiddels zijn de Andamaneilanden opengesteld, alhoewel het toerisme hier nog in de kinderschoenen staat. Met de lezing die de Canadese antropologe Clair aan boord hield nog vers in het geheugen sta ik aan de reling als we Port Blair naderen. Niet ver hiervandaan ligt North Sentinel Island waar -zoals Clair ons gisteren vertelde- nog altijd een bevolkingsgroep leeft die nog niet in contact is gekomen met de westerse wereld. Er zijn pogingen gedaan, maar die zijn steeds gestrand op de vijandige houding van de Sentinelezen die geen prijs stelling op inmenging en nog steeds leven zoals hun voorouders leefden. In het museum in Port Blair leren we iets meer over de Sentinelezen. Ook bezoeken we de Cellular Jail, een grimmige herinnering aan de Britse overheersing van deze eilanden groep. De volgende dag gaat ons schip voor anker bij North Cinque Island, een onbewoond koraaleiland dat er van een afstand uitziet alsof het in een sprookjesboek thuishoort. Onder leiding van het expeditieteam maken we een wandeling over het eiland, waar grote bergen aangespoeld plastic liggen. De stranden zijn daarentegen ongerept en de zee is transparant blauw en heerlijk warm. Ideaal voor een snorkelsessie vanaf een van de zodiacs!

Het vaarschema van een expeditiecruise staat nooit helemaal vast en het expeditieteam laat ons bij de dagelijkse briefing dan ook weten dat de aanloop bij South Cinque Island komt te vervallen. De rederij heeft namelijk speciale toestemming van de Indiase Marine gekregen om Ross Island te bezoeken. Dit met palmen omzoomde eilandje ligt voor Port Blair en was tijdens de Britse overheersing het administratieve centrum van de Andaman Eilanden. Foto's herinneren aan de typisch Britse levensstijl in villa's en gebouwen die zo uit Engeland getransporteerd lijken te zijn. Na het vertrek van de Britten werd het eiland aan zijn lot overgelaten en nu lopen we tussen de overwoekerde ruïnes van kerken en regeringsgebouwen. Het is ronduit sensationeel. Terug aan boord krijgt het expeditieteam een welverdiend applaus; we hadden Ross Island niet willen missen.

Silver Discoverer cruise schip - Ross Island, Andaman Eilanden

Ross Island, Andaman Islands

Na een ontspannen zeedag komt Myanmar in zicht. De Silver Discoverer gaat voor anker bij Myeik, een drukke havenstad in het uiterste zuiden van het land. Met een roestige lokale boot worden alle passagiers én het expeditieteam aan land gebracht. Dat ze hier zelden toeristen verwelkomen blijkt uit het feit dat we ons door een haag nieuwsgierigen moeten worstelen die allemaal een foto van ons willen maken. Met minibusjes maken we een rondrit door de stad; langs een cashew noten farm en naar de indrukkende gouden pagode. Maar het meeste indruk maakt het bezoek aan de lokale overdekte markt vol geuren, kleuren en vooral veel uitzonderlijk vriendelijke mensen. Buiten de 90 gasten van de Silver Discoverer is hier geen toerist te bekennen en zo krijgen we een prachtig beeld van het dagelijkse leven in dit deel van Myanmar. Dat ook het expeditieteam voor verrassingen komt te staan blijkt als er aan de kade een andere lokale boot ligt om ons terug te brengen naar ons schip. Met de nodige lenigheid springen we aan boord, om eenmaal aangekomen bij de Silver Discoverer tot de ontdekking te komen dat er geen mogelijkheid is om over te stappen. Dankzij de creativiteit van het expeditieteam én de flexibiliteit van de gasten bereiken we uiteindelijk toch ons vertrouwde luxe schip waar de welkomstcocktail al voor ons klaar staat.

We zijn drie dagen in Myanmar en we bezoeken daar ook Lampi Island Marine National Park. Bij zonsopkomst varen we met de zodiacs rond het eiland op zoek naar vogels. Het is onvergetelijk. De schitterende natuur, de stilte en het vroege ochtendlicht zorgen voor een prachtig schouwspel. Diezelfde middag krijgen we de unieke kans om Bok Cho Island te bezoeken, waar we kennismaken met leden van de Moken stam. In een dorpje met 850 inwoners leven deze zeenomaden een aantal maanden per jaar in houten huizen op palen. Ze bouwen hier hun houten schepen waar ze soms tot 9 maanden per jaar op doorbrengen. Het voelt alsof we een aflevering van "Planet Earth" in zijn gelopen als we door de zodiac op het paradijselijke strand worden afgezet. We worden hartelijk begroet door de kleurrijke Moken, die statenloos zijn. Door medewerkers van een lokale organisatie worden we bijgepraat over de lokale gebruiken en tradities, waarna we op eigen gelegenheid door het dorp kunnen wandelen. Het is een prachtige ervaring; alsof er een gordijn naar een andere wereld opengaat. Hier draait het bij expeditiecruises om: nieuwe indrukken, een nieuwe wereld. We zijn er stil van.

Silver Discoverer cruise schip voor anker bij Lampi Island, Myanmar

Silver Discoverer voor anker bij Lampi Island, Myanmar

Silver Discoverer cruise schip - Zodiac cruise Lampi Island, Myanmar

Zodiac cruise bij Lampi Island, Myanmar

Silver Discoverer cruise schip - Moken kinderen op Bo Cho Island, Myanmar

Kinderen op Bo Cho Island, Myanmar

Onze expeditiecruise wordt afgesloten als de Silver Discoverer voor anker gaat bij Frost Island, een schitterend tropisch eiland met een parelwit zandstrand en een helderblauwe zee. Veel medepassagiers gaan hier snorkelen; ik wandel door de branding en tuur naar de kleine maar oh zo fijne Silver Discoverer aan de horizon.

Silver Discoverer cruise schip - Frost Island, Myanmar

Silver Discoverer voor anker bij Frost Island, Myanmar

Silver Discoverer cruise schip - Diner menu

Silver Discoverer diner menu

Hier in de Mergui Archipel besef ik me waarom luxe expeditiecruises zo ongekend populair zijn. Het eten aan boord is zonder meer fantastisch, de wijn vloeit rijkelijk, de Illy cappuccino smaakt heerlijk en de bemanning is heel attent. De sfeer is bijzonder gemoedelijk; het kledingadvies is opvallend relaxed. Het is me na deze cruise duidelijk: hier op de Silver Discoverer draait het om "ontdekken": nieuwe indrukken opdoen, nieuwe mensen leren kennen. Dat daarbij geenszins op comfort en luxe ingeleverd wordt is een hele prettige bijkomstigheid. Eerlijk is eerlijk: zo zou ik altijd willen reizen.

Silversea Cruises is een van 's werelds meest toonaangevende luxe rederijen. Aan boord van de vijf sterren schepen kunt u zich verheugen op uitstekende culinaire verzorging en een all-inclusive beleid waarbij uw drankjes en fooien inbegrepen zijn. Bel VCK Cruises op 020-6800878 voor meer informatie en een prijsindicatie.

Bij VCK Cruises bent u aan het juiste adres voor alle cruises en luxe expedities van Silversea Cruises, altijd tegen het scherpste tarief. Bel ons op 020-6800878 voor persoonlijk advies of mail ons.

Klik hier voor onze unieke speciale aanbiedingen met Silversea Cruises

Alle foto's © 2018 VCK Cruises

Over de auteur

Bart de Boer

Bart is Managing Director van VCK Cruises en tevens een groot cruisefanaat. Sinds zijn jeugd vaart Bart tijdens vakanties de wereld over, wat hem een encyclopedische kennis van de cruisewereld heeft opgeleverd.

KIES ZELF UW CRUISEVAKANTIE

Waar wilt u heen?

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte van onze mooiste aanbiedingen en schrijf u nu in op onze nieuwsbrief:

Ik ben op de hoogte van de voorwaarden van verwerking van mijn persoonsgegevens en geef VCK Cruises toestemming om mijn gegevens te verwerken (meer info).
Ik ontvang graag ook andere aanbiedingen per post

Bestel onze nieuwe aanbiedingenfolder

Onze nieuwe aanbiedingenfolder staat weer vol met unieke, schitterende cruise aanbiedingen, samengesteld door de cruise experts van VCK Cruises. Vraag de folder nu gratis aan!